Alcohol Treatment Center Sioux Falls SD

While too much alcohol can muddle your brain, moderate daily tippling can help keep you thinking clear over the long term, according to two new studies.

Carroll Institute
(605) 336-2556
310 South 1st Avenue
Sioux Falls, SD
 
Volunteers of America Dakotas
(605) 357-0982
826 West 2nd Street
Sioux Falls, SD
 
Mental Health Facility in Sioux Falls
(605) 322-4079
1001 E 21st St # 200
Sioux Falls, SD
 
Avera McKennan Hospital (BHS)
(605) 322-4079
Avera Professional Plaza
Sioux Falls, SD
 
Health and Assistance in Sioux Falls
(605) 339-1199
1309 W 51st St
Sioux Falls, SD
 
Outpatient Care in Sioux Falls
(605) 336-2556
310 S 1st Ave
Sioux Falls, SD
 
Outpatient Care in Sioux Falls
(605) 332-3273
4000 S West Ave
Sioux Falls, SD
 
Rehab Treatment Center in Sioux Falls
(605) 334-1414
1401 W 51st St
Sioux Falls, SD
 
Health and Assistance in Sioux Falls
(605) 331-5724
822 E 41st St # 235
Sioux Falls, SD
 
Dakota Drug and Alcohol Prevention Inc
(605) 331-5724
822 East 41st Street
Sioux Falls, SD
 

Alcohol's Affect on Brain Health

Provided by: 

While too much alcohol can muddle your brain, moderate daily tippling can help keep you thinking clear over the long term, according to two new studies.

The first—the largest to date—looked at more than 11,000 women ages 70 to 81 and found that those who regularly sipped up to one drink a day were more mentally agile than abstainers. Specifically, they were about 20 percent less likely to score poorly on a cognitive test and 15 percent less likely to see their score drop substantially over a two-year stretch.

A second, smaller study came up with even more impressive findings. Researchers at Wake Forest University followed nearly 4,500 women ages 65 to 79 for an average of four years and concluded that those downing one to three drinks per day were 60 percent less likely to suffer a big hit in cognitive function than teetotalers.

How, exactly, might alcohol help the brain? In several ways, says Mark Espeland, the Wake Forest study’s lead researcher and a professor of biostatistics and epidemiology. “It may work by improving blood flow, increasing levels of ‘good’ HDL cholesterol, or reducing the plaques associated with Alzheimer’s disease.”

Whatever the mechanism, it’s good news for those who enjoy a glass with dinner—perhaps even a reason to start.

Copyright 1999-2009 Natural Solutions: Vibrant Health, Balanced Living/Alternative Medicine/InnoVisi...

Click here to read more from Natural Solutions